In deze serie kijk ik laat ik mijn gedachten gaan over beeldend werk wat ik ooit maakte. Deze keer: Winters zeegezicht noordelijk van Vlieland, olieverf op linnen, 100x150cm, 2022.

Een paar jaar terug togen we op de rand van winter en lente naar Vlieland. En juist in die week trok een Siberisch front over de Wadden – waar ik intens van genoot. Die dagen op Vlieland vormden inspiratie voor verschillende schilderijen. Zie daarvoor ook #BeeldendBlog #7: Er zij licht en #BeeldendBlog #10: Sneeuwjacht noordelijk van Vlieland.

Licht

Elk seizoen heeft z’n eigen licht. In de winter staat de zon staat lager aan de hemel, waardoor de breking van het licht anders is dan in de lente, zomer of herfst. Als de zon doorkomt, zit er meer dieproze in de lucht. Aan zee is het licht anders. Water weerspiegelt het licht. En als er sneeuw licht, is de weerspiegeling nog krachtiger.

Winter seascape, North from the isle of Vlieland, oil on canvas, 100x150cm, 2022

Winter seascape, North from the isle of Vlieland, oil on canvas, 100x150cm, 2022

 

In de late namiddag, kort voor zonsondergang, stond ik op het noordelijke strand van Vlieland. Aan de noordoostkant trok de duisternis al op, gevoed door zware bewolking en ijzige oostenwinden. Het was zo koud, dat op sommige plekken al met de golven meedeinend zeeijs ontstaan. Aan de noordwestkant was het wolkendek opengetrokken. De zon zelf liet zich niet zien, maar het spektakel was er niet minder om: het zonlicht spatte uiteen aan het firmament. Het strand op de voorgrond was bedekt met een laag sneeuw en ijs. Eén vogel waagde zich nog in de lucht.

 

Geheim ingrediënt

Op het moment dat ik dit tafereel ga schilderen, gebeuren verschillende dingen. Allereerst keer ik in ervaring terug naar dat moment op het strand. Foto’s helpen mij daarbij. Dan ga ik op zoek naar de vertaalslag van die ervaring op het doek. En, als geheim ingrediënt roep ik wel eens de hulp in van een schilder die ik bewonder. In dit geval de Engelse schilder William Turner (1775-1851). Terwijl ik sta te schilderen, stel ik hem vragen en haal ik zijn werk met zonlicht en wolkenluchten voor de geest. Het geeft mij een extra dimensie aan het schilderen. (Zie ook: #BeeldendBlog #22: de kunst afkijken (deel1).