In deze serie schrijf ik iets over beeldend werk ik ooit maakte. ‘Ooit’ kan zijn afgelopen week, meer dan 30 jaar geleden en alles daar tussenin. Deze keer: de ontwerptekeningen voor de digitale hoes bij het lied ‘Orde Van De Dag’.
Orde Van De Dag
Bij menig optreden in het afgelopen anderhalf jaar stond ‘Orde van de dag’ op de setlijst. En elke keer kwam er veel respons op het lied. Ik schreef de tekst vanuit een dringend gevoel van onbehagen over hoe wij, de mensheid, ons verhouden tot Moeder Aarde en alles wat daarop leeft. Maar al te graag gaan we liever over tot de ‘orde van de dag’. Toch moest het geen zwaarmoedig of negatief lied worden. Mijn insteek was – en is – een positief kritisch lied, rijk aan contrasten. De muziek is heel vrolijk, tegen het carnavaleske aan. Dat contrasteert met de alarmerende boodschap van de tekst.
Toen kabinet Rutte IV viel en de datum 22 november werd geprikt voor nieuwe verkiezingen, wilde ik dit lied graag vóór dat moment in de wereld zetten. Dat betekende snel schakelen, want een lied ‘in de studio’ opnemen is nog een arbeidsintensieve en tijdrovende klus. Maar het lukte en het nummer komt uit op 15 november.
Hoes (eerste serie)
En dat brengt ons bij dit #BeeldendBlog. Want ja, een liedje, een single, heeft ook een hoes nodig. En is het niet een tastbare hoes voor een vinyl- of CD-single, dan tenminste toch voor de online release van het lied.
Ik maakte een eerste serie van drie tekeningen op papier. Die heb ik gefotografeerd, een beetje digitaal bewerkt en voorzien van tekst (titel lied en mijn naam als uitvoerend artiest). Vervolgens heb ik de ontwerpen aan m’n gezinsleden en kompaan Micha voorgelegd. Conclusie: tekening 1 was favoriet, maar … die kon het niet worden omdat die twee tegenstrijdige lichtbronnen heeft, en dat werkt niet. Had ik even niet goed opgelet.
Hoes (tweede serie)
Met de leringen uit de eerste ronde maakte een tweede serie van drie tekeningen. Ik begon opnieuw met een opzet in potlood. Voor de inkleuring gebruikte ik alcoholstiften en aquarelstiften. In de tweede ronde viel de derde tekening als eerste af. Daarna kon ik niet de knoop doorhakken welke het moest worden. Ik besloot de overgebleven twee tekeningen via social media voor te leggen aan de mensen in mijn netwerk.
Een overgrote meerderheid stemde voor de tekening mét astronaut, niettegenstaande ook de sterke argumenten van een aantal stemmers voor de lege tekening. En strikt artistiek gezien hebben die stemmers misschien wel gelijk. Waarom werd het uiteindelijk dan toch met astronaut? Heel simpel: het gaat om de tekening bij het lied. En als voor veruit de meeste mensen de associatie is mét de astronaut, dan ga ik niet alsnog eigenwijs doen; ik riep die mensen tenslotte te hulp. Doelgroeponderzoek heet dat toch?