In deze serie kijk ik naar beeldend werk wat ik ooit maakte. ‘Ooit’ kan zijn meer dan 20 jaar geleden, vanmorgen, en alles daartussenin. Deze keer: Dia De Los Muertos.
In de nazomer van 2002 was ik met m’n lief naar het Noordoosten van de Verenigde Staten afgereisd, onder meer voor een bezoek aan een geëmigreerde vriendin. Zij werkte op dat moment voor het Peabody Museum in Cambridge, Massachusetts, een museum voor volkenkunde. Het museum was in voorbereiding voor een tentoonstelling over de ‘Dia de los muertos’, ofwel de dag van de doden, een feest dat voornamelijk in Mexico wordt gevierd.
‘Dia de los Muertos’
Dit gedenkfeest vindt plaats op twee dagen: Allerheiligen (1 november) en Allerzielen (2 november). Uitgangspunt is het geloof dat de zielen van overledenen terugkeren naar de aarde. Om dat te vieren, zijn er kleurrijke festiviteiten. Er zijn bijeenkomsten op begraafplaatsen, mensen maken altaren en offeren eten en drinken aan de overledenen, er is muziek. En uiteraard zijn er veel verwijzingen naar de dood, in zowel uitdossing en kleding, als in geschreven en beeldende uitingen. Skeletten, schedels – ze zijn tijdens de Dia de los Muertos aan de orde van de dag. Niet zelden met een knipoog. Voor wie een impressie zoekt: de James Bondfilm ‘Spectre’ uit 2015 opent hiermee.
‘Homeward Bound’
Het Peadbody Museum nodigde mij uit om voor het ‘Day of the dead altar’ van 2002 een schilderij te maken. Teruggekeerd uit de VS had ik een paar weken de tijd om het schilderij te maken en op te sturen. Daar zou het geplaatst worden in een groot altaar, met andere schilderijen, versieringen en voorwerpen. Ik stuurde het bijna droge paneel (‘Homeward Bound’, ca. 50×50 cm), met stukjes kurk in de hoeken en een plankje erover naar de VS. Of ik het met eitempera of met olieverf heb geschilderd, of een combinatie van beiden, weet ik niet meer. Hoe dan ook: het werk kwam goed aan, werd onderdeel van het altaar van 2002 en werd gepubliceerd (in zwart/wit) in de najaarseditie van het museummagazine (pagina 4).
Voorstudies
Zelden maak ik een voorstudie voor een schilderij. Soms teken ik eerst op het doek contouren of een opzet voor de compositie, maar meestal ga ik meteen schilderen. In dit geval heb ik vooraf twee schetsen gemaakt met potlood op papier. (Lijst 48×38 cm, passe-partout 28,5×22 cm.) Het schilderij is in de collectie van het Peabody Museum gebleven, de schetsen heb ik nog.