In de serie ‘Beeldend Blog’ kijk ik naar een beeldend werk dat ik ooit maakte. ‘Ooit’ kan zijn meer dan twintig jaar geleden, gisteren, of ergens daar tussenin.
Goede Vrijdag is in de Christelijke traditie de apotheose van de lijdenstijd: de dood van Christus aan het kruis. Na de ontreddering volgt op paaszondag het mirakel: de wederopstanding. Dat is wat de natuur ons ook laat zien in de lente: de bomen die voor dood de winter ingingen, beginnen weer uit te lopen, nieuw leven dienst zich aan, de zon klimt omhoog aan de hemel.
Crucifix
Op een dag vond ik ergens in Brabant in een berm, tussen rommel en lommer, een gehavende crucifix. Dubbel dramatisch. Ik maakte er een klein schilderij van (50x50cm, olieverf op doek, 2003) in een snelle en expressieve stijl. Met een techniek die ‘nat in nat’ wordt genoemd: in één keer het beeld op het doek. ‘Alla prima’ noemen de Italianen dat. De tegenhanger van laag over laag, wachten tot de verf droog is, dan weer een laagje en weer, en weer. In een volgend blog ga ik graag nader op de gelaagde stijl in.
Verbindende kleur
De grondlaag van het doek is opgezet in de ‘klassieke’ kleur gebrande sienna. Klassiek, want dat was vaak de kleur waarmee in de 17de eeuw de schilderijen werden opgezet. Voordelen van die kleur boven een wit doek: het is een warme kleur, het is een aardkleur, het is een verbindende kleur en je kunt met die kleur als ondergrond uitstekend het licht schilderen. Als je goed kijkt, zie je dat ik de verf heel ‘open’ heb aangebracht op de ondergrond. Dat wil zeggen: over het hele doek zie je de grondkleur nog erdoorheen. En dat is precies de bedoeling. De boel bij elkaar houden. Het is daarmee ook een compositorisch element. In alle expressieve drukte en in het dramatische beeld, is dat een verbindend element.
Contrasten
Licht en schaduw vormen een sterk contrast in dit doek, als ook complementaire kleuren: rood en groen. En dat groen is weer een mooi contrast met het dramatische onderwerp. Groen staat voor hoop en (nieuw) leven. Zo is de cirkel weer rond en het doek vierkant.